Hvad er fordelen ved at lave slik med logo, i stedet for at askebægre, paraplyer, tshirts eller andre ting der bære dit logo. Først skal vi se på hvad et Logo egentlig er og hvilke værdi et logo har og hvordan det kan bruges marketingmæssigt.
Et Logo bruges til at bygge “brand awareness” det vil sige at få folk til at huske på det, firma og deres produkter, logoet repræsentere. Problemet er at et Logo ikke er særlig godt til marketingsmæksigt, det kan måske komme som en overraskelse for mange men folk kan ikke huske logoer.
En stor amerikansk undersøgelse har bevist dette. Undersøgelsen blev foretaget af en forsker der forsker i neuro-marketing, neuro-marketing er det marketing, der gennem videnskabelige studier af vores mentale beslutningsprocessor, fokusere på at tale til din underbevidsthed og gennem den vej at få dig til at købe de produkter der bliver markedsført. Populært sagt neuro-marketing er marketing direkte til din underbevidsthed, det er her de “onde marketings folk” trykker på købs knappen i din hjerne uden du ved det.
Personerne i undersøgelsen blev vist forskellige firmalogoer. De skulle derefter kæde logoerne dem sammen med firmaerne logoerne tilhører og de produkter firmaerne producerer.
Uden at gå i detaljer, viste undersøgelsen at folk ikke kunne genkende eller huske, særlig mange logoer, selv fra store firmaer som var en del af deres hverdag. Et eksempel var “Johnson’s baby oil” det var en forbløffende lille procentdel at de adspurgte der kunne fortælle hvordan Johnson’s logo ser ser ud, selvom stort set alle ser deres produkter hverdag.
Hvis vi tager et eksempel fra Danmark, stort set alle kender Gajol, mange ved at det er Galle og Jessen der producerer Gajol, men hvordan ser Galle og Jessens logo ud? det er trykt bag på alle deres produkter, kan du huske hvordan deres logo ser ?
Hvorfor det er sådan vil jeg ikke komme ind på her, men hvordan kan bolcher med logo, chokolade med logo, slikkepinde med logo eller en hvilken som helst slags slik med logo gøre en forskel her ?
Det kan det fordi folk vil tænke på dit firma når de tager en lakridspastil med dit logo på, de tager ikke en lakridspastil, men en “dit firmanavn” pastil. Og vigtigere er at det stadig ikke er så udbredt at bruge slik med logo, så det stadigvæk har en nyhedens interesse, og derfor er noget folk vil lægge mærke til. Men endnu virker det fordi at vores lugtesans og smagssans er vores bedste hukommelses udløsere, langt mere effektiv and vores synssans som dagligt er på hårdt arbejde med at filtrere tusindvis af reklameindtryk fra. Du kender det selv lugten af en bestemt kage kan på et split sekund føre dig tilbage til gamle minder fra din barndom hvor samme lugt var tilstede.
Så køb reklame chokolade som det juleslik du giver til dine kunder det virker.
En anden populær ting er at købe slush ice maskiner til de ansatte – Du kan læse mere om en slush ice maskine her!